MUKA 1
MUKA 2
(Saya convertkan semula ke dalam tulisan teks agar boleh di baca oleh sistem JAWS
ada beberapa perkataan yg tidak tepat, sila rujuk SCAN)
MUKA 3
UNDANG-UNDANG MALAYSIA Akta 685
AKTA ORANG
KURANG UPAYA 2008
SUSUNAN SEKSYEN
BAHAGIAN I
PERMULAAN
Seksyen
I. Tajuk ringkas
dan permulaan kuat
kuasa
2. Tafsiran
BAHAGIAN II
MAJLIS
KEBANGSAAN BAGI ORANG
KURANG UPAYA
3. Majlis Kebangsaan bagi
Orang Kurang Upaya
4. Anggota silih
ganti
5. Pembatalan Perlantikan
6. Keterhentian Keanggotaan
7. Mesyuarat Majlis
8. Setiausaha Majlis
9. Fungsi Majlis
10. Majlis hendaklah
dibantu oleh Jabatan
11. Penubuhan Jawatankuasa
12. Pewakilan fungsi
dan kuasa
13. Majlis hendaklah
mengesyorkan perubahan pada
undang-undang
14. Tanggungjawab
Kerajaan
15. Tanggungjawab
kementerian yang berkaitan, dll
16. Tanggungjawab
sektor swasta dan
pertubuhan bukan kerajaan
17. Tindakan susulan
18. Dana
19. Laporan tahunan
MUKA 4
Undang-Undang
Malaysia
AKTA 685
BAHAGIAN III
PELANTIKAN KETUA PENDAFTAR. DLL., DAN
PENDAFTARAN ORANG
KURANG UPAYA
Seksyen
20. Pelantikan
dan tugas Ketua
Pendaftar dan Pendaftar
21. Daftar Orang
Kurang Upaya
22. Permohonan
bagi pendaftaran
23. Kuasa
Pendaftar untuk meminta dokumen atau
maklumat tambahan
24. Pendaftaran
dan keengganan untuk mendaftar
25. Pengeluaran
Kad OKU
BAHAGIAN IV
PENGGALAKAN DAN PEMBANGUNAN KUALITI
HlDUP DAN
KESEJAHTERAAN ORANG KURANG
UPAYA
Bab I
Kebolehaksesan
26. Akses kepada
kemudahan, ameniti, perkhidmatan
dan bangunan awam
27. Akses kepada kemudahan pengangkutan awam
28. Akses kepada pendidikan
29. Akses kepada
pekerjaan
30. Akses kepada
maklumat, komunikasi dan teknologi
31. Akses kepada
kehidupan berbudaya
32. Akses kepada rekreasi, santai dan sukan
Bab 2
Habilitasi dan rehabilitasi
33. Habilitasi dan rehabilitasi
34. Perkhidmatan
di rumah, kediaman dan sokongan
komuniti lain
MUKA 5
Orang Kurang Upaya
Bab 3
Kesihatan
Seksyen
35. Akses kepada
kesihatan
36. Pencegahan
daripada berlakunya ketidakupayaan selanjutnya
37. Pengadaan
personel kesihatan
Bab 4
Perlindungan orang
dengan ketidakupayaan teruk
38. Perlindungan
sepanjang hayat dan sistem
sokongan sosial
39. Pengertian
"orang dengan ketidakupayaan teruk"
Bab 5
Keadaan berisiko
dan kecemasan kemanusiaan
40. Akses kepada
bantuan
BAHAGIAN V
AM
41. Perlindungan
terhadap tindakan guaman dan prosiding undang-undang
42. Akta Perlindungan Pihak Berkuasa
Awam 1948
43. Kuasa membuat
peraturan-peraturan
44. Perkara yang
dilakukan dalam menjangkakan
Akta ini
diperbuat
45. Kecualian
dan peralihan
46. Pencegahan anomali
7
UNDANG-UNDANG
MALAYSIA
Akta 685
AKTA ORANG KURANG
UPAYA 2008
Suatu Akta untuk mengadakan peruntukan bagi pendaftaran, perlindungan, rehabilitasi, pembangunan dan
kesejahteraan orang kurang upaya,
penubuhan Majlis Kebangsaan bagi Orang Kurang Upaya, dan perkara-perkara
yang berkaitan dengannya.
l
MENGIKTIRAF bahawa ketidakupayaan merupakan suatu konsep
yang sentiasa berkembang dan bahawa ketidakupayaan terhasil daripada interaksi
antara orang kurang
upaya dengan halangan sikap dan persekitaran yang menyekat
penyertaan penuh dan berkesan mereka
dalam masyarakat atas
asas kesetaraan dengan orang upaya:
MENGIKTIRAF sumbangan sedia ada dan berpotensi yang bernilai
yang dibuat oleh orang kurang upaya kepada kesejahteraan dan kepelbagaian komuniti
dan masyarakat keseluruhannya:
MENGIKTIRAF kepentingan kebolehaksesan kepada persekitaran
fizikal, sosial, ekonomi dan kebudayaan,
kepada kesihatan dan pendidikan
serta kepada maklumat dan komunikasi, bagi membolehkan penyertaan penuh dan berkesan orang kurang
upaya dalam masyarakat:
MENGIKTIRAF
bahawa orang kurang
upaya adalah berhak kepada peluang dan perlindungan, serta
bantuan sama rata dalam segala hal keadaan dan tertakluk hanya kepada apa-apa
batasan, sekatan dan perlindungan
hak sebagaimana yang diperuntukkan oleh Perlembagaan Persekutuan:
8 Undang-Undang
Malaysia AKTA 685
MENGIKTIRAF kepentingan kerjasama antara
Kerajaan dengan sektor swasta dan
pertubuhan bukan kerajaan dalam memastikan penyertaan dan
penglibatan penuh dan
berkesan orang kurang upaya
dalam masyarakat:
MAKA, OLEH YANG DEMIKIAN, DIPERBUAT oleh Par limen
Malaysia seperti yang
berikut:
BAHAGIAN I
PERMULAAN
Tajuk ringkas
dan permulaan kuat kuasa
1. (I) Akta ini
bolehlah dinamakan Akta
Orang Kurang Upaya
2008.
(2) Akta ini
mula berkuat kuasa
pada tarikh yang
ditetapkan oleh Menteri melalui
pemberitahuan dalam Warta, dan
Menteri boleh menetapkan tarikh
yang berlainan bagi
permulaan kuat kuasa peruntukan yang berlainan
Akta ini.
Tafsiran
2. Dalam Akta
llll, melainkan jika konteksnya
menghendaki makna yang lain-
"bahasa"
termasuklah bahasa pertuturan
dan isyarat, Bahasa
Isyarat Malaysia dan
bentuk bahasa bukan
pertuturan lain;
"Bahasa
Isyarat Malaysia"
ertinya bahasa isyarat
rasmi bagi orang pekak
di Malaysia;
"Daftar" ertinya
Daftar Orang Kurang
Upaya yang disimpan dan
disenggarakan di bawah seksyen
21;
"ditetapkan" ertinya ditetapkan oleh peraturan-peraturan yang dibuat
di bawah Akta
ini;
-
Orang Kurang Upaya 9
"habilitasi" merujuk kepada proses yang
bertujuan untuk membolehkan orang
yang dilahirkan dengan
ketidakupayaan mencapai serta mengekalkan sepenuhnya keupayaan fizikal,
mental, sosial dan
vokasional serta penglibatan dan penyertaan penuh mereka
dalam semua aspek
kehidupan;
"Jabatan" ertinya
Jabatan Pembangunan bagi
Orang Kurang Upaya yang
bertanggungjawab bagi pendaftaran, perlindungan, rehabilitasi, perkembangan
dan kesejahteraan orang kurang upaya;
"Kad OKU" ertinya kad yang dikeluarkan di bawah seksyen 25; "Kerajaan"
ertinya Kerajaan Persekutuan;
"Ketua
Pendaftar" dan
"Timbalan Ketua Pendaftar" masing
masing ertinya Ketua
Pendaftar bagi Orang
Kurang Upaya dan Timbalan
Ketua Pendaftar bagi Orang Kurang Upaya yang dilantik di bawah
perenggan 20(l)(a) dan (b);
"komunikasi" termasuklah bahasa, paparan
teks, Braille, bahasa sentuhan,
cetak besar, isyarat,
multimedia boleh akses dan
juga cara dan format komunikasi
secara bertulis, audio, bahasa mudah, jurubaca serta kaedah augmentatif
dan alternatif, termasuk maklumat
boleh akses dan
teknologi maklumat;
"Majlis" ertinya
Majlis Kebangsaan bagi Orang Kurang
Upaya yang ditubuhkan di
bawah seksyen 3;
"Menteri" ertinya Menteri yang dipertanggungkan dengan tanggungjawab bagi kebajikan
masyarakat;
"orang kurang
upaya" termasuklah mereka yang mempunyai kekurangan jangka
panjang fizikal, mental, intelektual atau deria yang apabila berinteraksi dengan pelbagai halangan, boleh menyekat
penyertaan penuh dan berkesan
mereka dalam masyarakat;
"Pegawai Kebajikan Masyarakat" ertinya mana-mana Pegawai Kebajikan Masyarakat
di Kementerian yang
bertanggungjawab bagi kebajikan masyarakat dan termasuklah mana-mana
Penolong Pegawai Kebajikan Masyarakat;
"Pendaftar" ertinya Pendaftar Orang Kurang Upaya
yang dilantik di bawah perenggan
20(1)(c);
"penyedia perkhidmatan jagaan kesihatan swasta"
ertinya penyedia kemudahan jagaan kesihatan
swasta di bawah
Akta Kemudahan dan Perkhidmatan Jagaan Kesihatan
Swasta 1998 [Akta
586];
10 Undang-Undang
Malaysia AKTA 685
"penyesuaian munasabah" ertinya pengubahsuaian dan
pelarasan yang perlu dan sesuai tanpa
mengenakan bebanan tidak seimbang atau tidak wajar,
jika diperlukan dalam hal
tertentu, untuk memastikan orang kurang upaya menikmati atau menjalani
kehidupan yang berkualiti dan
sejahtera atas asas kesetaraan
dengan orang upaya;
"rehabilitasi" merujuk kepada
proses yang bertujuan untuk membolehkan orang kurang upaya mencapai
dan mengekalkan sepenuhnya
keupayaan fizikal, mental, sosial dan vokasional serta penglibatan dan penyertaan penuh mereka dalam semua aspek
kehidupan;
"reka bentuk
sejagat" ertinya reka bentuk produk, persekitaran, program dan
perkhidmatan yang boleh
digunakan oleh semua orang,
ke tahap sebaik
mungkin, tanpa perlu
membuat adaptasi atau reka bentuk
khusus dan hendaklah termasuk alat bantu bagi kumpulan orang
kurang upaya tertentu
jika ia diperlukan;
"sektor
swasta" merujuk kepada mana-mana
orang atau badan sama ada
diperbadankan atau tidak diperbadankan selain
Kerajaan atau Kerajaan Negeri,
agensi, baclan atau pertubuhan
Kerajaan, tetapi ticlak termasuk
apa-apa rujukan kepacla pertubuhan bukan kerajaan.
BAHAGIAN II
MAJLIS KEBANGSAAN
BAG! ORANG KURANG
UPAYA
Majlis Kebangsaan
bagi Orang Kurang Upaya
3. (1) Suatu baclan
yang clikenali sebagai Majlis
Kebangsaan bagi
Orang Kurang U pay a
henclaklah clitubuhkan bagi
maksud Akta
lUI.
(2) Majlis henclaklah
tercliri daripacla anggota
yang berikut:
(a) Menteri yang
henclaklah menjacli Pengerusi;
(b) Ketua Setiausaha Kementerian yang bertanggungjawab bagi kebajikan masyarakat,
yang henclaklah menjacli Timbalan
Pengerusi;
(c) Peguam Negara
Malaysia, atau wakilnya;
r-
Orang Kurang Upaya 11
(d) Ketua Setiausaha
Kementerian yang bertanggungjawah
bagi kewangan;
(e) Ketua
Setiausaha Kementerian yang bertanggungjawab bagi pengangkutan;
(j) Ketua
Setiausaha Kementerian yang bertanggungjawab bagi sumber
manusia;
(g) Ketua Pengarah
Pendidikan;
(h) Ketua
Pengarah Kesihatan;
( i) Pengerusi Lembaga
Pelesenan Kenderaan Perdagangan;
(}) tidak lebih
daripada sepuluh orang yang
mempunyai pengalaman, pengetahuan dan kepakaran yang sesuai dalam permasalahan
dan isu yang berhubungan dengan orang kurang
upaya yang hendaklah dilantik oleh
Menteri.
(3) Anggota
Majlis yang dilantik
di bawah subseksyen
(2) boleh dibayar apa-apa elaun
sebagaimana yang ditentukan oleh Menteri.
(4) Seseorang
anggota Majlis yang dilantik di bawah perenggan (2)(j),
melainkan jika dia terlebih dahulu meletakkan jawatan atau mengosongkan jawatannya atau
pelantikannya terlebih dahulu dibatalkan
hendaklah memegang jawatan selama tempoh
tidak melebihi dua tahun dan
adalah layak untuk dilantik semula selama tempoh
tidak melebihi dua
penggal berturut-turut.
Anggota silih ganti
4. (1) Menteri
boleh melantik seseorang untuk menjadi
anggota silih ganti berkenaan dengan setiap anggota yang dilantik
di bawah perenggan 3(2)(d), (e)
dan (f) untuk menghadiri mesyuarat Majlis sebagai ganti
anggota itu apabila
anggota itu tidak
dapat hadir atas apa-apa
sebab.
(2) Apabila menghadiri
mesyuarat Majlis seseorang
anggota silih ganti
hendaklah bagi segala
maksud disifatkan sebagai
anggota Majlis.
12 Undang-Undang
Malaysia AKTA 685
(3) Seseorang
angota silih ganti
hendaklah, melainkan jika dia terlebih
dahnlu melepaskan keanggotaannya
atau pelantikannya terlebih dahulu dibatalkan, terhenti menjadi
anggota silih ganti apabila
anggota yang baginya
dia merupakan anggota silih
ganti terhenti menjadi anggota
Majlis.
Pembatalan pelantikan
5. Menteri hendaklah membatalkan pelantikan seseorang
anggota
Majlis yang dilantik di
bawah perenggan 3(2)(j)-
( a) jika kelakuannya, sama ada
yang berkaitan dengan kewajipannya sebagai
anggota Majlis atau
selainnya, telah memburukkan
nama Majlis;
(b) jika telah
dibuktikan terhadapnya, atau dia telah
disabitkan atas, suatu pertuduhan berkenaan dengan-
(i) kesalahan yang
melibatkan fraud, kecurangan atau
keburukan akhlak;
(i i) kesalahan di
bawah undang-undang yang berhubungan dengan
rasuah; atau
(iii) apa-apa
kesalahan lain yang boleh dihukum dengan pemenJaraan;
(c) jika dia menjadi
bankrap; atau
(d) jika dia
menjadi tidak sempurna aka!atau selainnya tidak berupaya menunaikan
kewajipannya.
Keterhentian
keanggotaan
6. Seseorang
anggota Majlis yang
dilantik di bawah perenggan
3(2)(j) hendaklah terhenti
menjadi anggota-
( a) jika dia
tidak hadir tiga
kali berturut-turut mesyuarat
Majlis tanpa kebenaran
Pengerusi;
(b) jika pelantikannya dibatalkan;
(c) jika dia
mati; atau
Orang Kurang Upaya 13
(d) jika dia
meletakkan jawatannya dengan
memberi satu bulan notis
secara bertulis kepada
Menteri.
Mesyuarat Majlis
7. (I) Majlis
hendaklah bermesyuarat sekurang-kurangnya tiga kali
setahun bagi melaksanakan
fungsinya pada bila-bila
masa dan di mana-mana tempat sebagaimana yang ditentukan oleh Pengerusi.
(2) Sebelas orang
anggota hendaklah membentuk
kuorum mesyuarat Majlis.
(3) Pengerusi
hendaklah mempengerusikan kesemua mesyuaratnya.
(4) Jika Pengerusi tidak berupaya atas apa-apa
sebab untuk mempengerusikan
mana-mana mesyuarat Majlis, mesyuarat hendaklah
dipengerusikan oleh Timbalan Pengerusi.
(5) Majlis boleh
mengundang mana-mana orang untuk menghadiri mana-mana mesyuarat
atau pertimbangtelitian Majlis
bagi maksud menasihatinya ten tang apa-apa perkara yang sedang
dibincangkan, tetapi orang itu
tidak berhak untuk
mengundi pada mesyuarat itu.
(6) Pada mana-mana mesyuarat
Majlis, Pengerusi hendaklah
mempunyai undi biasa dan hendaklah, sekiranya terdapat persamaan undi, mempunyai
undi pemutus.
(7) Mana-mana
orang yang diundang di bawah subseksyen
(5) boleh dibayar apa-apa elaun
sebagaimana yang ditentukan oleh
Menteri.
(8) Tertakl uk kepada
peruntukan Akta ini,
Majlis boleh membuat peraturan-peraturan bagi mengawal selia
mesyuarat dan prosidingnya.
Setiausaha Majlis
8. Ketua Pengarah
Kebajikan Masyarakat hendaklah
menjadi
Setiausaha Majlis.
14 Undang-Undanr;
Malaysia AKTA 685
Fungsi Majlis
9. (1) Fungsi
Majlis adalah seperti
yang berikut:
(a) untuk menyelia
pelaksanaan dasar negara
dan pelan tindakan negara yang berhubungan dengan orang kurang upaya;
(b) untuk membuat
syor kepada Kerajaan
mengenai semua aspek orang kurang
upaya termasuk perkara-perkara yang
berhubungan dengan sokongan, penjagaan, perlindungan, rehabilitasi, pembangunan
dan kesejahteraan orang kurang upaya;
(c) untuk
menyelaraskan dan memantau pelaksanaan
dasar negara dan pelan
tindakan negara yang
berhubungan dengan orang kurang upaya dengan kementerian, agensi, badan atau pertubuhan
kerajaan dan sektor swasta yang berkaitan;
(d) untuk memantau
dan menilai kesan
dasar, program dan aktiviti
yang dirancang untuk mencapai
penyertaan penuh dan berkesan
orang kurang upaya
dan dalam berbuat demikian boleh membuat apa-apa perkiraan dengan kementerian,
agensi, badan atau
pertubuhan kerajaan dan sektor
swasta yang berkaitan sebagaimana yang difikirkannya perlu;
(e) untuk mengkaji
semula aktiviti sernua kementerian, agensi, badan atau pertubuhan kerajaan dan
sektor swasta yang terlibat dalam pelaksanaan dasar negara dan pelan tindakan
negara yang berhubungan dengan orang
kurang upaya;
(f) untuk
mengesyorkan kepada Kerajaan
perubahan kepada undang-undang
sedia ada dan juga untuk mencadangkan undang-undang barn
bagi menjamin penyertaan
penuh dan berkesan orang kurang upaya dalam masyarakat, termasuk untuk
memudahkan kebolehaksesan;
(g) untuk membangunkan program dan strategi yang bertujuan
untuk mendidik masyarakat dan untuk
meningkatkan kesedaran dalarn
kalangan masyarakat, termasuk pada peringkat keluarga,
berhubung dengan orang
kurang upaya termasuk keupayaan dan sumbangan mereka bagi
menggalakkan tanggapan positif
dan kesedaran sosial yang tinggi serta memupuk rasa hormat
kepada hak dan maruah orang kurang
upaya;
Orang Kurang Upaya 15
(h) untuk
menerima pakai langkah yang berkesan
dan sesuai bagi menggalakkan pengiktirafan kemahiran, merit dan
kebolehan orang kurang
upaya, dan sumbangan mereka di tempat
kerja dan pasaran
buruh;
(i) untuk
memupuk sikap menghormati
hak orang kurang upaya pacta semua peringkat sistem
pendidikan, termasuk pacta peringkat awal kanak-kanak;
(}) untuk menasihati
Kerajaan mengenai isu ketidakupayaan termasuk perkembangan di peringkat antarabangsa;
( k) untuk mengumpul
dan mengumpul semak data dan maklumat, dan menjalankan serta rnenggalakkan
penyelidikan yang berhubungan dengan
orang kurang upaya;
(l) untuk
menggalakkan pembangunan latihan awal
dan berterusan bagi golongan profesional
dan kakitangan yang bekerja dalam
perkhidmatan habilitasi dan
rehabilitasi;
(m) untuk menggalakkan peluang pekerjaan dan peningkatan kerjaya bagi
orang kurang upaya
dalarn pasaran buruh, dan juga bantuan dalam
mencari atau mendapatkan pekerjaan
atas asas keserataan
dengan orang upaya; dan
(n) untuk
rnelaksanakan apa-apa fungsi lain
sebagaimana yang diarahkan oleh
Menteri bagi pelaksanaan
sewajarnya Akta ini.
(3) Majlis
hendaklah mempunyai segala kuasa
sebagaimana yang perlu bagi, atau
yang berkaitan dengan, atau yang
bersampingan dengan, pelaksanaan fungsinya di bawah
Akta ini.
Majlis hendaklah dibantn
oleh Jabatan
10. Majlis hendaklah dibantu oleh Jabatan dalam pelaksanaan fungsinya dan penjalanan kuasanya di bawah
Akta ini.
Penubnhan
jawatankuasa
11. (1) Majlis boleh menubuhkan apa-apajawatankuasa
sebagaimana yang difikirkannya perlu atau suai manfaat untuk mernbantu dalam pelaksanaan fungsinya dan penjalanan kuasanya di bawah
Akta
Ill!.
16 Undang-Undang
Malaysia AKTA 685
(2) Jawatankuasa
yang ditubuhkan di bawah
subseksyen (!)
(a) hendaklah
dipengerusikan oleh mana-mana anggota Majlis yang dinyatakan
di bawah perenggan 3(2)(b) hingga
(i);
(b) hendaklah menepati
dan bertindak mengikut
apa-apa arahan yang diberikan kepadanya oleh Majlis;
dan
(c) boleh menentukan tatacaranya sendiri.
(3)
Anggotajawatankuasa yang ditubuhkan di bawah subseksyen (I) boleh dilantik daripada kalangan anggota
Majlis atau mana-mana orang lain
sebagaimana yang difi kirkan patut
oleh Majlis.
(4) Kecuali
anggotajawatankuasa yang dilantik daripada kalangan anggota Majlis,
mana-mana orang lain yang
dilantik sebagai anggota jawatankuasa boleh dibayar
apa-apa elaun sebagai mana yang ditentukan oleh Menteri.
(5) Anggota jawatankuasa
hendaklah memegang jawatan bagi apa-apa tempoh sebagaimana yang dinyatakan dalam
surat pelantikannya dan adalah layak
untuk dilantik semula.
(6) Majlis boleh membatalkan pelantikan mana-mana anggota
jawatankuasa tanpa memberikan
apa-apa sebab bagi
pembatalan itu.
(7)
Anggotajawatankuasa boleh, pada bila-bila masa, meletakkan jawatan dengan memberikan notis secara bertul is kepada pengerusi jawatankuasa.
(8) Majlis
boleh, pada bila-bila masa,
memberhentikan atau mengubah
keanggotaan sesuatu jawatankuasa.
(9) Jawatankuasa hendaklah
mengadakan mesyuaratnya pada bila-bila masa dan di mana-mana tempat
sebagaimana yang ditentukan oleh
pengerusi jawatankuasa.
(10) Jawatankuasa
boleh mengundang mana-mana orang untuk
menghadiri mana-mana mesyuarat jawatankuasa bagi maksud menasihatinya mengenai
apa-apa perkara yang dibincangkan tetapi orang itu
tidak berhak untuk
mengundi pada mesyuarat itu.
(ll) Mana-mana orang
yang diundang di
bawah subseksyen (10) boleh
dibayar apa-apa elaun sebagaimana yang ditentukan oleh Menteri.
Orang Kurang Upaya 17
Pewakilan fungsi dan kuasa
12. (I) Majlis boleh,
tertakluk kepada apa-apa syarat,
batasan atau sekatan sebagaimana
yang disifatkannya patut untuk
dikenakan, mewakilkan mana-mana fungsi
dan kuasanya, kecuali kuasa untuk
membuat peraturan-peraturan di bawah
seksyen 43, kepada-
( a) Pengerusi
Majlis;
(b) mana-mana anggota
Majlis yang dilantik di
bawah perenggan 3(2)(b) hingga (i);
dan
(c) sesuatu jawatankuasa yang ditubuhkan di bawah seksyen
11.
(2) Mana-mana orang atau jawatankuasa yang diwakilkan dengan apa-apa fungsi
dan kuasa hendaklah menepati dan mengambil kira semua
syarat dan sekatan
yang dikenakan oleh Majlis dan semua kehendak, tatacara dan
perkara yang dinyatakan oleh Majlis.
(3) Apa-apa
fungsi atau kuasa yang diwakilkan di
bawah seksyen ini hendaklah dilaksanakan
dan dijalankan atas
nama dan bagi pihak
Majlis.
(4) Pewakilan di
bawah seksyen ini tidaklah menghalang Majlis daripada melaksanakan
atau menjalankan sendiri
pada bila-bila masa mana-mana fungsi dan
kuasa yang diwakilkan.
Majlis hendaklah mengesyorkan
perubahan pada undang
undang
13. (1) Dalam
melaksanakan fungsinya di bawah Akta ini, adalah menjadi tanggungjawab
Majlis untuk mengesyorkan kepada Kerajaan perubahan yang dikehendaki dibuat pada mana-mana undang-undang atau
untuk mencadangkan pengadaan undang-undang baru bagi menjamin penyertaan
penuh dan berkesan
orang kurang upaya dalam
masyarakat, termasuk untuk memudahkan kebolehaksesan atau apa-apa perkara
lain sebagaimana yang disifatkan
perlu atau suai manfaat
oleh Majlis.
(2) Bagi maksud
membuat apa-apa syor di bawah subseksyen (1),
Majlis-
(a) hendaklah
berunding dengan kementerian, agensi, badan atau
pertubuhan kerajaan yang
berkaitan; atau
18 Undang-Undang
Malaysia AKTA 685
(b) boleh berunding
dengan sektor swasta atau mana-mana pertubuhan bukan kerajaan sebagaimana yang
disifatkannya perlu atau suai
manfaat untuk berbuat
demikian.
(3) Dalam merumuskan
syor atau cadangannya di bawah subseksyen (1),
Majlis hendaklah mengambil
kira apa-apa dasar, maklumat dan
pertimbangan lain yang diterima semasa
perundingan menu rut subseksyen (2) yang
didapatinya berkaitan.
Tanggungjawab Kerajaan
14. Tanggungjawab
dan kewajipan yang hendaklah ditunaikan oleh Kerajaan di bawah Akta ini hendaklah bagi menjayakan dasarnya yang berhubungan dengan orang kurang
upaya dan hendaklah ditunaikan
sedemikian-
(a) dengan mengambil
kira sumber manusia dan kewangan yang ada
dan apa-apa faktor
lain yang berkaitan; dan
(b) dengan mematuhi
peruntukan Perlembagaan
Persekutuan dan undang-undang
bertulis lain yang
berkaitan.
Tangguugjawab kemeuteriau yang berkaitau, dll.
15. Menjadi tanggungjawab dan kewajipan tiap-tiap kementerian, agensi, badan
atau pertubuhan kerajaan
yang berkaitan-
(a) untuk bekerjasama
dengan dan membantu Majlis dalam pelaksanaan fungsi Majlis
di bawah Akta
ini;
(h) untuk
memberi pertimbangan wajar kepada dasar
negara dan pelan tindakan
negara yang berhubungan
dengan orang kurang upaya;
dan
(c) untuk
mengambillangkah atau menjalankan tindakan yang dikehendaki supaya diambil
olehnya mengikut apa-apa bentuk atau cara sebagaimana yang diperuntukkan di
bawah mana-mana undang-undang bertulis lain atau selainnya yang berhubungan dengan orang
kurang upaya.
l
Orang Kurang Upaya 19
Tanggungjawab
sektor swasta dan
pertubuhan bukan
kerajaan
16. Menjadi tanggungjawab
dan kewajipan sektor
swasta dan pertubuhan bukan kerajaan-
(a) untuk bekerjasama dengan dan membantu Majlis dalam pelaksanaan fungsi
Majlis di bawah Akta
ini;
(b) untuk memberi pertimbangan wajar kepada dasar
negara dan pelan tindakan
negara yang berhubungan
dengan orang kurang upaya; dan
(c) untuk
mengambillangkah atau menjalankan tindakan
yang dikehendaki supaya diambil olehnya mengikut apa-apa bentuk atau
cara sebagaimana yang diperuntukkan di bawah mana-mana undang-undang bertulis
lain atau selainnya yang berhubungan dengan orang kurang upaya.
Tindakan susulan
17. (I) Majlis boleh
menghendaki kementerian, agensi, badan atau pertubuhan kerajaan
yang berkaitan untuk mengemukakan laporan kepada Majlis mengenai
langkah dan tindakan yang dikehendaki diambil oleh kementerian, agensi, badan atau
pertubuhan kerajaan yang
berkaitan dalam mematuhi peruntukan Akta
ini pada apa-apa
!at tempoh
sebagaimana yang ditentukan oleh Majlis.
(2) Menjadi
kewajipan kementerian, agensi, badan
atau pertubuhan kerajaan yang berkaitan
yang disebut dalam
subseksyen (I) untuk mengemukakan laporan penuh berkenaan dengan kemajuan langkah atau tindakan yang
dijalankan oleh kementerian,
agensi, badan atau pertubuhan kerajaan yang berkaitan dan laporan itu hendaklah diberikan
sehingga langkah atau tindakan itu selesai.
(3) Majlis boleh menghendaki kementerian, agensi, badan atau pertubuhan kerajaan yang berkaitan untuk memberikan penjelasan jika Majlis berpendapat bahawa kemajuan langkah atau tindakan itu
tidak mencukupi atau tidak
memuaskan.
Dana
18. Kerajaan
hendaklah menguntukkan Majlis dengan dana
yang mencukupi secm•a tahunan
untuk membolehkan Majlis
melaksanakan fungsinya di
bawah Akta ini.
20
Undang-Undang Malaysia
AKTA 685
Laporan tahunan
19. Majlis hendaklah memberikan suatu laporan tahunan
mengenai semua aktivitinya sepanjang tahun yang dimaksudkan
oleh laporan itu kepada
Menteri, dan mana-mana pihak berkuasa awam
sebagaimana yang diarahkan
oleh Menteri.
BAHAGIAN III
PELANTIKAN KETUA
PENDAFTAR, DLL., DAN PENDAFTARAN ORANG KURANG
UPAYA
Pelantikan dan
tugas Ketua Pendaftar dan
Pendaftar
20. (I) Menteri hendaklah bagi maksud
Akta ini melantik-
(a) seorang Pegawai Kebajikan Masyarakat yang
bertanggungjawab bagi Jabatan sebagai Ketua Pendaftar;
(b) seorang Pegawai
Kebajikan Masyarakat daripada Jabatan sebagai Timbalan Ketua Pendaftar;
(c) seorang Pegawai
Kebajikan Masyarakat daripada Jabatan sebagai Pendaftar bagi setiap
Negeri dan Wilayah Persekutuan; dan
(d) apa-apa bilangan
Penolong Pendaftar bagi mana-mana daerah atau
kawasan sebagaimana yang ditentukan oleh Menteri.
(2) Ketua Pendaftar
hendaklah berada di bawah arahan dan
pengawasan am Ketua Pengarah Kebajikan Masyarakat dan Ketua Pendaftar hendaklah
menjalankan kawalan dan
pengawasan am atas segala
perkara yang berhubungan dengan pendaftaran orang kurang upaya
di bawah Akta
ini.
(3) Timbalan Ketua
Pendaftar, Pendaftar dan Penolong Pendaftar hendaklah berada di bawah arahan
dan pengawasan am Ketua Pendaftar.
(4) Ketua Pendaftar
hendaklah mempunyai kuasa dan menjalankan fungsi yang diberikan kepadanya oleh
Akta ini, dan semasa ketiadaannya, kuasa dan fungsi itu boleh
dipunyai atau dijalankan
oleh Timbalan Ketua Pendaftar.
Orang Kurang Upaya 21
(5) Tertakluk
kepada araban, kawalan dan pengawasan Ketua Pendaftar, Timbalan
Ketua Pendaftar atau Pendaftar boleb
menjalankan segala kuasa dan fungsi yang
diberikan kepada Ketua Pendaftar
oleb atau di
bawah Akta ini.
(6) Tertakluk kepada
araban, kawalan dan pengawasan
Pendaftar, seseorang Penolong Pendaftar hendaklab membantu Pendaftar
dalam menjalankan kuasanya dan melaksanakan fungsinya dalam daerab atau
kawasan yang Penolong
Pendaftar itu dilantik.
(7) Pelantikan Ketua
Pendaftar, Timbalan Ketua
Pendaftar, Pendaftar dan Penolong Pendaftar di bawah seksyen ini bendaklab disiarkan dalam
Warta.
Daftar Orang Kurang
Upaya
21. (1) Tiap-tiap
Pendaftar bendaklab menyimpan
dan menyenggarakan Daftar
Orang Kurang Upaya.
(2) Menteri boleb
membuat peraturan-peraturan bagi penyimpanan dan penyenggaraan Daftar Orang
Kurang Upaya dan peraturan peraturan itu boleblab termasuk peruntukan untuk
memberi kuasa kepada Pendaftar atau Penolong
Pendaftar untuk mengemaskinikan
Daftar dengan membuat perubaban kepada butir-butir orang kurang upaya atau
mernotong nama orang
kurang upaya yang
telab meninggal dunia atau
terbenti rnenjadi orang
kurang upaya.
Permohonan bagi pendaftaran
22. (1) Permohonan bagi pendaftaran sebagai orang
kurang upaya bendaklah dibuat kepada
Majlis.
(2) Menteri boleb
rnernbuat peraturan-peraturan bagi pendaftaran orang kurang upaya dan bagi
segala perkara yang bersampingan dengannya.
(3) Tanpa rnenjejaskan
keluasan subseksyen (2),
peraturan
peraturan itu boleb-
(a) menetapkan tatacara
yang bendaklab diikuti
semasa membuat suatu perrnobonan
bagi pendaftaran;
22 Undang-Undang
Malaysia AKTA 685
(b) rnenetapkan
orang yang boleh didaftarkan sebagai orang kurang upaya dan orang yang terhenti daripada
didaftarkan sebagai orang kurang
upaya; dan
(c) rnenetapkan cara
pengeluaran dan pernbatalan
Kad
OKU.
Kuasa Pendaftar nntuk meminta dokumen atau maklumat tambahan
23. (1) Pendaftar boleh, berhubung dengan mana-mana
permohonan yang dibuat di
bawah seksyen 22,
rneminta supaya diberikan oleh pernohon
apa-apa dokumen atau
maklumat tambahan dalam ternpoh
yang dinyatakan oleh Pendaftar.
(2) Jika seseorang yang membuat permohonan gaga! untuk mernberikan
dokumen atau rnaklumat tarnbahan yang
dirninta dalarn ternpoh yang dinyatakan atau apa-apa
ternpoh lain sebagaimana yang dilanjutkan oleh Pendaftar, permohonan itu disifatkan telah
ditarik balik tetapi
tanpa menjejaskan suatu
perrnohonan baru dibuat.
Pendaftaran dan
keengganan untuk mendaftar
24. ( 1) Selepas
mempertirnbangkan perrnohonan di bawah seksyen
22 dan apa-apa
dokurnen atau rnaklurnat tambahan
yang diberikan rnenurut
seksyen 23, jika
ada, Pendaftar hendaklah-
( a) mendaftarkan
seseorang sebagai orang kurang upaya jika dia berpuas hati bahawa orang yang
menjadi subjek permohonan itu merupakan orang
kurang upaya; atau
(h) enggan untuk
mendaftarkan seseorang sebagai
orang kurang upaya jika
dia berpuas hati
bahawa orang itu bukan
orang kurang upaya.
(2) Seseorang yang terkilan dengan keputusan Pendaftar di
bawah perenggan (1)(h) boleh
rnerayu kepada Menteri
dan keputusan Menteri adalah
rnuktarnad.
Orang Kurang Upaya 23
Pengeluaran Kad OKU
25. (1) Pendaftar hendaklah mengeluarkan Kad OKU kepada
seseorang yang berdaftar sebagai orang
kurang upaya.
(2) Kad OKU yang dikeluarkan di bawah subseksyen (I) hendaklah, melainkan jika
dibuktikan telah dibatalkan, menjadi keterangan muktamad bagi segala maksud
bahawa orang itu telah didaftarkan dengan
sewajarnya sebagai orang
kurang upaya di bawah
Aleta ini.
(3) Kad OKU hendaklah diserahkan kepada Pendaftar apabila
seseorang terhenti menjadi orang kurang
upaya.
BAHAGIAN IV
PENGGALAKAN DAN
PEMBANGUNAN KUALITI HIDUP DAN KESEJAHTERAAN ORANG
KURANG UPAYA
Bab I
Kebolehaksesan
Akses kepada kemudahan, ameniti, perkhidmatan dan bangunan
awam
26. (I) Orang kurang
upaya hendaklah mempunyai
hak untuk akses kepada dan
menggunakan kemudahan, ameniti, perkhidmatan dan bangunan awam
yang dibuka atau
disediakan kepada orang
ramai atas asas
kesetaraan dengan orang upaya,
tetapi tertakluk kepada kewujudan
atau kemunculan apa-apa keadaan yang boleh membahayakan keselamatan
orang kurang upaya.
(2) Bagi maksud subseksyen (1), Kerajaan dan penyedia
mana mana kemudahan, ameniti,
perkhidmatan dan bangunan awam hendaklah
memberi pertimbangan yang sesuai dan mengambil langkah yang perlu untuk
memastikan bahawa kemudahan, ameniti,
perkhidmatan dan bangunan awam itu serta
penambahbaikan kelengkapan
yang berkaitan
dengannya menepati reka
bentuk sejagat bagi memudahkan
akses kepada dan
penggunaan oleh orang kurang
upaya.
24 Undang-Undang
Malaysia AKTA 685
Akses kepada
kemudahan pengangkutan awam
27. ( 1) Orang kurang upaya hendaklah mempunyai hak
untuk akses kepada dan menggunakan kemudahan, ameniti dan
perkhidmatan pengangkutan awam
yang dibuka atau
disediakan kepada orang
ramai atas asas
kesetaraan dengan orang upaya.
(2) Bagi maksud subseksyen (!), Kerajaan dan penyedia
mana mana kemudahan, ameniti dan
perkhidmatan pengangkutan awam hendaklah memberi pertimbangan yang sesuai dan mengambil
langkah yang perlu untuk memastikan
bahawa kemudahan, ameniti dan perkhidmatan
pengangkutan awam itu menepati reka
bentuk sejagat bagi memudahkan
akses kepada dan
penggunaan oleh orang kurang
upaya.
Akses kepada
pendidikan
28. (I) Orang kurang
upaya tidak boleh
dikecualikan daripada sistem pendidikan
umum atas asas
ketidakupayaan, dan kanak kanak kurang
upaya tidak boleh dikecualikan
daripada pendidikan prasekolah, rendah,
menengah dan tinggi,
atas asas kesetaraan dengan orang atau kanak-kanak
upaya, termasuk latihan vokasional dan pembelajaran sepanjang hayat.
(2) Kerajaan dan penyedia
pendidikan swasta hendaklah, bagi
membolehkan orang dan kanak-kanak kurang
upaya melanjutkan pelajaran, menyediakan penyesuaian munasabah yang
sesuai dengan keperluan orang dan kanak-kanak kurang upaya dari segi, antara lain,
prasarana, kelengkapan dan bahan
pengajaran, kaedah pengajaran, kurikulum dan bentuk sokongan lain
yang memenuhi pelbagai keperluan
orang atau kanak-kanak kurang upaya.
(3) Kerajaan dan
penyedia pendidikan swasta hendaklah mengambil langkah yang
sesuai untuk membolehkan orang dan kanak-kanak kurang upaya mempelajari kemahiran hidup dan
pembangunan sosial bagi
memudahkan penyertaan penuh
dan setara mereka dalam
pendidikan termasuk yang berikut:
(a) untuk memudahkan
pembelajaran Braille, skrip alternatif,
kaedah augmentatif dan alternatif,
cara dan format komunikasi dan kemahiran
orientasi dan mobiliti, dan memudahkan sokongan
rakan sebaya dan
pementoran;
Orang Kurang Upaya 25
(b) untuk
memudahkan pembelajaran Bahasa Isyarat Malaysia dan penggalakan
identiti linguistik komuniti
orang pekak; dan
(c) untuk memastikan
bahawa pendidikan orang dan khususnya kanak-kanak, yang buta, pekak atau
pekak-buta disampaikan dalam bahasa,
kaedah dan cara komunikasi yang paling sesuai bagi individu, dan
dalam persekitaran yang memaksimumkan pembangunan akademik dan sosial.
Akses kepada
pekerjaan
29. (1) Orang kurang upaya hendaklah mempunyai hak untuk akses kepada pekerjaan
atas asas kesetaraan dengan orang
upaya.
(2) Majikan hendaklah
melindungi hak orang
kurang upaya, atas asas
kesetaraan dengan orang
upaya, untuk mendapatkan suasana kerja
yang adil dan
baik termasuk peluang
sama rata dan saraan
sama rata bagi
kerja yang sama
nilai, suasana kerja yang selamat dan sihat, perlindungan
daripada gangguan dan memulihkan
ketidakpuasan hati.
(3) Majikan hendaklah
dalam melaksanakan kewajipan sosialnya
berusaha untuk menggalakkan pekerjaan yang
stabil bagi orang kurang upaya dengan menilai
keupayaannya dengan sewajarnya, menyediakan tempat pekerjaan yang sesuai dan menjalankan pengurusan pekerjaan yang sesuai.
(4) Majlis hendaklah, bagi menggalakkan
pengambilan kerja orang kurang
upaya dalam sektor
swasta, merumuskan dasar dan
langkah yang sesuai yang boleh termasuk program tindakan afirmatif dan
langkah lain.
(5) Majlis
hendaklah menggalakkan peluang bagi latihan kepada orang kurang
upaya dalam pasaran
buruh dan juga
peluang untuk bekerja sendiri, keusahawanan, pembangunan koperasi,
memulakan perniagaan sendiri dan
mewujudkan peluang bekerja
dari rumah.
(6) Bagi maksud
seksyen Ill!,
"majikan" termasuklah
Kerajaan.
26
Undan[;-Undan[; Malaysia
AKTA 685
Akses kepada maklumat, komunikasi dan telmologi
30. (I) Orang
kurang upaya hendaklah
mempunyai hak untuk akses
kepada maklumat, komunikasi dan teknologi
atas asas kesetaraau dengan orang upaya.
(2) Kerajaan dau penyedia
maklumat, komunikasi dan tekuologi hendaklah, bagi membolehkan
orang kurang upaya
mempunyai akses sedemikian,
menyediakan maklumat, komunikasi dan teknologi
dalam format dan
teknologi boleh akses
bersesuaian dengan pelbagai jenis
ketidakupayaan mengikut cara
yang tepat pada masanya
dan tanpa kos
tambahan.
(3) Kerajaan dan sektor swasta hendaklah menerima dan
memudahkan penggunaan Bahasa Isyarat
Malaysia, Braille, komunikasi augmentatif dan alternatif, dan semua
cara, kaedah dan format
komunikasi boleh akses
pilihan orang kurang
upaya dalam urusan rasmi.
Akses kepada kehidupan berbudaya
31. (1) Orang
kurang upaya hendaklah
mempunyai hak untuk akses
kepada kehidupan berbudaya
atas asas kesetaraan
dengan orang upaya.
(2) Orang kurang
upaya hendaklah mempunym hak untuk menikmati akses-
(a) kepada bahan kebudayaan dalam format
boleh akses;
(b) kepada
program televisyen, filem,
teater dan aktiviti kebudayaan lain, dalam
format boleh akses;
dan
(c) ke tempat persembahan kebudayaan atau perkhidmatan
seperti teater, muzium,
panggung wayang, perkhidmatan
perpustakaan dan pelancongan
dan, seboleh mungkin, lee monumen dan
tapak yang mempunyai kepentingan kebudayaan kebangsaan.
(3) Majlis hendaklah
mengambil langkah yang sesuai untuk
membolehkan orang kurang upaya mendapat
peluang untuk membangunkan dan menggunakan
potensi kreatif, artistik dan
Orang Kurang Upaya 27
intelek mereka, bukan
hanya untuk kepentingan mereka sendiri, tetapi juga
untuk memperkaya masyarakat.
(4) Orang kurang
upaya adalah berhak
atas asas kesetaraan dengan orang upaya untuk
mendapatkan pengiktirafan dan sokongan
terhadap identiti khusus kebudayaan dan linguistik mereka, termasuk Bahasa lsyarat
Malaysia dan budaya
orang pekak.
Akses kepada rekreasi,
santai dan sukan
32. (I) Orang kurang
upaya hendaklah mempunyai hak untuk menyertai aktiviti rekreasi, santai dan sukan
atas asas kesetaraan dengan orang
upaya tetapi tertakluk
kepada kewujudan atau kemunculan apa-apa
keadaan yang boleh membahayakan keselamatan orang kurang
upaya.
(2) Majlis hendaklah
mengambil langkah yang sesua!-
( a) untuk
menggalakkan penyertaan, ke tahap setinggi mungkin, orang kurang
upaya dalam aktiviti
sukan utama pada semua
peringkat;
(b) untuk memastikan
bahawa orang kurang upaya mempunyai peluang untuk menganjurkan, membangunkan
dan menyertai aktiviti sukan dan
rekreasi khusus untuk
orang kurang upaya dan,
bagi tujuan ini,
menggalakkan pengadaan, atas
asas kesetaraan dengan
orang upaya, tunjuk
ajar, latihan dan sumber
yang sesuai;
(c) untuk memastikan
bahawa orang kurang upaya mempunyai akses
ke tempat sukan,
rekreasi dan pelancongan;
(d) untuk memastikan bahawa kanak-kanak kurang upaya
mempunyai akses setara dengan
kanak-kanak upaya lain kepada
penyertaan dalam aktiviti
permainan, rekreasi dan santai
serta sukan, termasuk aktiviti dalam sistern persekolahan; dan
(e) untuk memastikan
bahawa orang kurang upaya mempunyai akses kepada perkhidmatan
daripada mereka yang terlibat
dalam penganjuran aktiviti rekreasi, santai, sukan dan pelancongan.
28
Undang-Undang Malaysia
AKTA 685
Bab 2
Habilitasi dan rehabilitasi
Habilitasi dan
rehabilitasi
33. (I) Majlis, penyedia perkhidmatan
jagaan kesihatan swasta dan
pertubuhan bukan kerajaan
hendaklah mengambil langkah yang berkesan dan sesuai
untuk membolehkan orang kurang
upaya mencapai dan mengekalkan
keupayaan berdikari yang maksimum, keupayaan fizikal, mental, sosial dan
vokasional sepenuhnya serta penglibatan dan penyertaan sepenuhnya dalam semua
aspek kehidupan.
(2) Bagi maksud
subseksyen (1), Majlis, penyedia perkhidmatan jagaan kesihatan swasta dan pertubuhan bukan kerajaan hendaklah
menganjurkan, mengukuhkan dan memperluas
perkhidmatan dan program habilitasi dan rehabilitasi yang komprehensif,
terutamanya dalam bidang kesihatan, pekerjaan, pendidikan dan
perkhidmatan sosial mengikut sedemikian
cara yang perkhidmatan dan program ini
bermula pada peringkat seawal mungkin
dan berdasarkan penilaian pelbagai bidang mengenai keperluan dan kekuatan
individu.
(3) Majlis,
penyedia perkhidmatan jagaan kesihatan swasta dan pertubuhan bukan kerajaan hendaklah menggalakkan pengadaan,
pengetahuan dan penggunaan a!at bantu dan teknologi yang direka bagi orang
kurang upaya sebagaimana yang ia berhubungan dengan habilitasi dan rehabilitasi.
(4) Majlis, sektor swasta dan pertubuhan bukan kerajaan hendaklah mengambil langkah yang
sesuai untuk menggalakkan dan mengukuhkan program rehabilitasi berasaskan komuniti untuk menyediakan intervensi awal, rehabilitasi dan latihan
bagi orang kurang upaya
dalam komuniti mereka
sendiri melalui penyertaan aktif komuniti.
Perkhidmatan di
rumah, kediaman dan sokongan komuniti lain
34. Majlis, sektor
swasta dan pertubuhan bukan kerajaan
hendaklah mengambil langkah yang
sesuai untuk menggalakkan penyediaan rangkaian
perkhidmatan di rumah, kediaman dan sokongan komuniti lain untuk mengelakkan
pengasingan atau pemisahan orang kurang upaya
daripada komuniti.
Orang Kurang Upaya 29
Bab 3
Kesihatan
Akses kepada kesihatan
35. (1) Orang kurang upaya hendaklah mempunyai hak untuk menikmati kesihatan atas asas
kesetaraan dengan orang upaya.
(2) Majlis, sektor
swasta dan pertubuhan bukan kerajaan hendaklah mengambil langkah yang
sesuai untuk memastikan
orang kurang upaya mendapat akses kepada
perkhidmatan kesihatan, termasuk rehabilitasi berkaitan kesihatan,
yang peka gender.
Pencegahan daripada berlakunya ketidakupayaan selanjutnya
36. (1) Kerajaan
dan penyedia perkhidmatan
jagaan kesihatan swasta hendaklah
menyediakan perkhidmatan kesihatan
yang perlu kepada orang
kurang upaya yang
hendaklah termasuk yang berikut:
(a) pencegahan
daripada berlakunyaketidakupayaan selanjutnya, imunisasi, pemakanan,
perlindungan dan pemeliharaan alam
sekitar dan kaunseling genetik; dan
(b) pengesanan awal
ketidakupayaan dan intervensi
yang tepat pada masanya
untuk mencegah ketidakupayaan dan rawatan
bagi rehabilitasi.
(2) Dalam mengambil
langkah untuk mencegah berlakunya ketidakupayaan
selanjutnya, Kerajaan hendaklah-
(a) menjalankan atau
menyebabkan supaya dijalankan tinjauan,
penyiasatan dan penyelidikan berhubung dengan
sebab berlakunya ketidakupayaan;
dan
(b) menaja atau
menyebabkan supaya ditaja kempen kesedaran dan menyebarkan atau menyebabkan
supaya disebarkan maklumat mengenai
penyebab ketidakupayaan dan langkah pencegahan
untuk diterima pakai dan mengenai kebersihan, kesihatan dan sanitasi
umum.
Pengadaan
personel kesihatan
37. (1) Mana-mana sektor swasta dan pertubuhan bukan kerajaan yang
menyediakan jagaan institusi bagi orang
kurang upaya hendaklah mengambil
khidmat jurupulih pertuturan,
jurupulih
30 Undang-Undang Malaysia AKTA 685
anggota dan jurupulih
kerja, atau mana-mana personel kesihatan sebagaimana yang
disifatkan perlu oleh Menteri setelah
mengambil kira kehendak dan keupayaan institusi swasta itu, kekerapan perkhidmatan dan apa-apa
faktor lain yang
berkaitan.
(2) Bagi maksud
subseksyen (!), institusi swasta-
(a) yang berdaftar
di bawah Akta
Pusat Jagaan 1993 [Akta 506], hendaklah dalam masa
enam bulan dari permulaan kuat kuasa Akta ini mengemukakan
kepada Majlis bilangan personel
itu dalam penggajiannya; atau
(h) yang memohon
untuk didaftarkan di bawah
Akta Pusat Jagaan 1993
hendaklah pada dan
selepas permulaan kuat kuasa
Akta ini mengemukakan kepada Majlis, sebelum memulakan operasi, bilangan personel itu dalam penggaJiannya.
(3) Walau apa pun
subseksyen (1), Menteri boleh mengecualikan mana-mana sektor swasta
atau pertubuhan bukan kerajaan yang
menyediakan jagaan institusi bagi orang
kurang upaya, sebagaimana yang disifatkannya patut dan
perlu, daripada mengambil khidmat
personel kesihatan dalam institusi dan sebaliknya boleh membenarkan lawatan berkala
personel kesihatan itu ke institusi
swasta itu.
Bab 4
Perlindungan
orang dengan ketidakupayaan teruk
Perlindungan sepanjang hayat
dan sistem sokongan sosial
38. (1) Kerajaan
hendaklah menyediakan perlindungan sepanjang hayat dan sistem sokongan
sosial yang perlu termasuk memastikan bahawa kebajikan
orang dengan ketidakupayaan teruk
tetap tidak terjejas selepas
kematian ibu atau
bapanya atau pemberi jagaannya bagi membolehkan orang dengan
ketidakupayaan teruk itu
menjalani kehidupan yang
lebih berkualiti.
(2) Mana-mana
pertubuhan bukan kerajaan yang berhasrat untuk menyediakan atau sedang menyediakan jagaan institusi bagi orang dengan ketidakupayaan teruk
atau pemberi jagaan
bagi orang dengan ketidakupayaan teruk
boleh membuat permohonan
bagi insentif untuk menyediakan
jagaan sedemikian kepada Majlis mengikut apa-apa
bentuk dan cara
yang ditetapkan.
Orang Kurang Upaya 31
(3) Majlis boleh, jika ia berpuas hati bahawa permohonan pertubuhan bukan
kerajaan atau pemberi
jagaan yang disebut dalam
subseksyen (2) patut
dipertimbangkan, memberikan apa
apa insentif yang
disifatkannya sesuai dengan kelulusan Menteri yang bertanggungjawab bagi kewangan.
Pengertian "orang
dengan ketidakupayaan teruk"
39. Bagi maksud
Bab ini, "orang
dengan ketidakupayaan teruk"
ertinya seseorang yang mengalami
satu atau lebih ketidakupayaan
yang bergantung pada orang
lain bagi aktiviti
kehidupan harian yang asas.
Bab 5
Keadaan berisiko dan
kecemasan kemanusiaan
Akses kepada bantuan
40. (l) Orang
kurang upaya hendaklah mempunyai hak untuk mendapat bantuan
atas asas kesetaraan
dan pengiktirafan dengan
orang upaya dalam keadaan
berisiko dan kecemasan
kemanusiaan, termasuk konflik bersenjata dan kejadian
bencana alam.
(2) Kerajaan
hendaklah mengambil semua langkah yang perlu bagi memastikan orang kurang
upaya mempunyai hak untuk mendapat bantuan dalam
keadaan berisiko dan
kecemasan kemanusiaan
melalui mekanisma perundangan dan juga
pentadbiran.
BAHAG!AN V
AM
Perlindungan terhadap tindakan guaman dan prosiding
undang-undang
41. Tiada tindakan,
guaman, pendakwaan atau prosiding
lain boleh diambil atau
dibawa, dimulakan atau
dikekalkan dalam mana-mana
mahkamah terhadap-
( a) Kerajaan;
32 Undang-Undang
Malaysia AKTA 685
(b) Menteri;
(c) Majlis;
(d) mana-mana anggota Majlis atau mana-mana anggota
jawatankuasa; atau
(e) mana-mana orang
lain yang bertindak dengan
sah bagi pihak Majlis,
berkenaan dengan apa-apa
perbuatan, keabaian atau
keingkaran yang dibuat atau
dilakukan olehnya dengan
suci hati atau
apa apa peninggalan yang
ditinggalkan olehnya dengan suci hati atas sifat yang sedemikian.
Akta Perlindungan
Pihak Berkuasa Awam 1948
42. Akta
Perlindungan Pihak Berkuasa
Awam 1948 [Akta 198] hendaklah terpakai
bagi apa-apa tindakan, guaman,
pendakwaan atau prosiding terhadap Kerajaan, Majlis atau terhadap
mana-mana anggota Majlis, mana-mana anggotajawatankuasa, atau ejen Majlis
berkenaan dengan apa-apa perbuatan, keabaian atau keingkaran yang dilakukan
atau yang ditinggalkan olehnya atas sifat yang sedemikian.
Kuasa untuk
membuat peraturan-peraturan
43. ( l) Menteri
boleh membuat peraturan-peraturan yang didapatinya perlu dan suai manfaat
untuk menjalankan peruntukan Akta ini.
(2) Tanpa
menjejaskan keluasan kuasa
yang diberikan oleh subseksyen
(1), Menteri boleh membuat peraturan-peraturan bagi semua atau mana-mana
maksud yang berikut:
(a) untuk mengawal
selia pengurusan institusi yang ditubuhkan bagi orang kurang upaya;
(b) untuk mengawal
selia pengurusan institusi yang ditubuhkan bagi orang dengan
ketidakupayaan teruk;
(c) untuk memproses
dan mengawal selia pendaftaran orang kurang
upaya dan apa-apa
perkara yang berhubungan atau bersampingan
dengannya;
(d) untuk menetapkan
apa-apa perkara lain yang dikehendaki atau
dibenarkan untuk ditetapkan
di bawah Akta
ini; dan
Orang Kurang Upaya 33
(e) untuk
rnengadakan peruntukan bagi
apa-apa perkara lain yang
disifatkan suai manfaat
atau perlu oleh
Menteri bagi rnaksud Akta
ini.
Perkara yang dilakukan dalarn menjangkakan Akta ini
diperbuat
44. Segala perbuatan
dan perkara yang
dilakukan bagi pihak Kerajaan atau Majlis sebagai persediaan
bagi atau pada rnenjangkakan pembuatan Akta ini dan apa-apa perbelanjaan yang dilakukan berhubung dengannya
hendaklah disifatkan telah
dibenarkan di bawah Akta
ini, dengan syarat
bahawa perbuatan dan
perkara yang dilakukan itu
selaras dengan niat
dan rnaksud am
Akta ini; dan segala
hak dan obligasi
yang diperoleh atau ditanggung akibat pelakuan perbuatan atau perkara itu terrnasuk apa-apa perbelanjaan yang dilakukan
berhubungan dengannya hendaklah
pada perrnulaan kuat
kuasa Akta ini
disifatkan sebagai hak dan obligasi
Kerajaan atau Majlis.
Kecualian dan
peralihan
45. (1) Mana-mana orang yang
sebaik sebelurn perrnulaan
kuat kuasa Akta ini
didaftarkan sebagai orang
kurang upaya dengan Jabatan Kebajikan
Masyarakat hendaklah, pada
permulaan kuat kuasa Akta
ini disifatkan sebagai
orang kurang upaya
yang berdaftar di bawah Akta
ini.
(2) Mana-mana orang kurang
upaya yang kepadanya suatu kad
pengenalan telah dikeluarkan oleh
Jabatan Kebajikan Masyarakat sebaik sebelurn perrnulaan kuat
kuasa Akta ini hendaklah dikeluarkan kepadanya
suatu Kad OKU
di bawah Akta
ini.
(3) Semua daftar
yang berhubungan dengan
pendaftaran orang kurang upaya
yang disimpan dan disenggarakan oleh
Jabatan Kebajikan Masyarakat sebaik sebelum
perrnulaan kuat kuasa Akta
ini hendaklah, pada perrnulaan
kuat kuasa Akta
ini, disifatkan sebagai daftar
yang disimpan dan
disenggarakan di bawah Akta ini dan
hendaklah disifatkan rnenjadi
sebahagian daripada Daftar
Orang Kurang Upaya.
34 Undang-Undang
Malaysia AKTA 685
Pencegahan anomali
46. (I) Menteri boleh, melalui perintah, membuat
apa-apa pengubahsuaian dalam peruntulean
Aleta ini sebagaimana yang didapatinya perlu
atau suai manfaat
bagi malesud menghapuslean
apa-apa leesulitan yang disebablean oleh permulaan leuat leuasa Aleta ini hanya
berleenaan dengan pelalesanaan
fungsi dan penjalanan leuasa oleh Majlis.
(2) Menteri tidale boleh
menjalanlean leuasa yang diberilean oleh selesyen ini selepas habis
tempoh dua tahun dari tarileh
permulaan lcuat leuasa Aleta ini.
(3) Dalam selesyen
ini, "pengubahsuaian" ertinya pindaan, tambahan, pemotongan dan
penggantian mana-mana peruntulean Aleta ini.
No comments:
Post a Comment